Historie

Turbilkontoret DrammenTKDrammen_logo_100

1. mai 1950 grunnla Erling G. Lund firma Turbilkontoret Drammen. Han hadde drevet med lastebiltransport i flere tiår og også busstransport et par år tidligere. Turbilkontoret var i utgangspunktet en felles sammenslutning av flere lastebileiere men ble i 1950 formelt stiftet som eget firma og overtatt av Erling G. Lund. Selskapet hadde to egne busser. I 1947 fikk han kjøpetillatelse for en Dodge buss som fikk karosseri hos Drammens Karosserifabrikk. Denne ble engasjert av så vel Studioteateret og Riksteateret på turne i både inn og utland. Bla. en 100 dagers turne til Kirkenes og til Tysklandsbrigadene i Tyskland. I 1948 bygget Lund en topp moderne turbuss med regulerbare seter og toalett inne i bussen. Bussen ble bygget på et Panhard chassis med karosseri fra Modum Karosserifabrikk. Bussen ble benyttet på så vel korte som lengre turer i inn og utland. Italia, Holland, Tyskland samt våre naboland Sverige og Danmark var populære reisemål. Turer til Strømstad og Arvika var populære handleturer. Skiturer til Norefjell, Blefjell og Golsfjellet var populære dags og weekendturer. I 1954 bygget Lund en ny buss til kjøring for Riksteateret, denne kjøringen fortsatte til 1957.

I 1957 startet fru Edel Lund opp Drammen Konsert- og Teaterbyrå. Byrået ordnet med billetter til Drammens Teater samt til teaterforestillinger i Oslo. I 1960 var My Fair Lady en kjempesuksess med 30 busser til Oslo. Men bussrekorden var Sonja Henies isshow i 1953 med 32 busser fra Drammen. Forestillingen ”I krig og kjærlighet” var også en stor suksess. Det gjaldt å være tilpasningsdyktig så i 1953 bygget Lund en buss med ekstra stort bagasjerom bakerst. Dette fordi det var populært å kjøpe kjøkkenbenken og toaletter i Sverige.

60 tallet vet vi lite om og er derfor meget interessert i å komme i kontakt med personer som sitter på bilder, avisutklipp eller historier fra denne tiden.

I 1975 solgte Lund Turbilkontoret til I/S Askerruten og Arvid Skogheim. Selskapet hadde en buss som ble overtatt av I/S Askerruten.

Eiker Turist AS

Eiker Billag ble stiftet 1. februar 1946 av 21 lastebil og turbileiere i Nedre Eiker. De første turene ble kjørt med lastebiler med pressenning over og krakker på lasteplanet. I 1948 startet de samme eierne Eiker Billags Turistbyrå A/L i Krokstadelva men flyttet bedriften til Drammen i 1953. I 1955 ble firmaet overtatt av Henrik Horgen og skiftet navn til Eiker Turist AS. Firmaet hadde mange turoppdrag i inn og utland. Samarbeidet mellom Eiker Turist, Turbilkontoret, Th. Liens Turistbusser og mange andre små turbileiere var utstrakt. Ingen kunne klare å stille nok busser alene når det var store arrangementer eller høysesong.

I 1957 søkte Horgen om løyve for utleie av biler og måtte derfor gi fra seg turbilløyvene. Selskapet fortsatte som reisebyrå/turarrangør og med bilutleie. I 1975 ble selskapet overtatt av I/S Askerruten og skiftet navn til Columbus Reisebyrå. I 1984 ble driften slått sammen med Turbilkontoret AS til Team Tour Turbilkontoret AS.eikerBillag400

Skogheim Reiser AS

I 1977 stiftet Arvid Skogheim nytt firma. Han hadde Arbeidet for Erling G. Lund og vært medeier i Turbilkontoret As siden 1975. Han hadde en buss og drev på samme måte som Turbilkontoret og Eiker Turist med bussreiser i inn og utland. Synnøve Fjeld overtok virksomheten på 80 tallet og drev selskapet videre på samme måte. Fru Fjeld tok førerkort for buss og var en sjeldenhet som kvinnelig turbussjåfør i mange år. 1989 ble også hennes sønn Egil Fjeld involvert i selskapet og anskaffet en stor 50 seters buss, denne ble solgt etter ca 1 års drift. 1995 solgte Synnøve Fjeld selskapet til Team Tour AS og fortsatte selv som ansatt i Team Tour AS frem til hun fylte 70 år.

 

Team Tour AStt60

Da I/S Askerruten overtok Turbilkontoret Drammen ble det omgjort til aksjeselskap. Formålet med anskaffelsen var å skaffe kjøring til Askerrutens turbusser som var et stort satsningsområde for selskapet. Virksomheten til Turbilkontoret og Eiker Turist ble videreført under samme tak i Øvre Torggate 11. Senere ble virksomheten flyttet til Lier Sparebank på Bragernes Torg og etter hvert på Høytorget under navnet Team Tour Turbilkontoret AS. I 1986 begynte aksjonærene å selge seg ut og i 1988 ble selskapet overtatt av Svein Rosenvinge og skiftet navn til Team Tour AS. Selskapet fikk reisebyråbevilling og driften ble mer konsentrert om flyvirksomhet og båtturer enn tradisjonelle bussreiser. Team Tour AS var GSA for Air Europe frem til det gikk konkurs i 1991. I 1989 chartret Team Tour AS – MS Peter Wessel av Larvik Line for å seile “Drammens Cruiset” fra Drammen til Frederikshavn. I 1990 fikk Team Tour AS turbilløyve og året etter ble selskapet solgt til Jan Såtvedt som allerede i 1985 ble ansatt i AS Askerrruten og siden i 1990 hadde drevet med egen turbuss. Arne Johan Fossum ble engasjert av selskapet og kjørte med egen buss for Team Tour helt frem til i 2007. Selskapet hadde således to busser i drift og drev med turkjøring og egne bussturer gjerne kombinert med ferge til Frederikshavn, København, Kiel. Drammenscruiset ble gjentatt hele 6 ganger og var en stor suksess med på det meste 28 busser for å bringe passasjerene fra Larvik tilbake til Bragernes Torg i Drammen.

Team Tour AS overtok i 1995 Skogheim Reiser AS og i 1998 hadde vi tolv turbusser i drift. I 2000 flyttet virksomheten fra Høytorget til St. Olavs gate 2 hvor kontoret fremdeles er å finne. I 2003 overtok Team Tour AS reisebyrået Reisehuset Drammen AS som overtok reisebyråvirksomheten til selskapet. Reisehuset Drammen ble avviklet høsten 2009.

I 2001 ble det anskaffet en eiendom på Gilhus i Lier med tanke på garasjeanlegg for bussene og selskapet Team Tour Eiendom AS ble etablert. Eiendommen var i største laget og er i dag utleid på langtidskontrakt. I 2009 kjøpte Team Tour Eiendom en del av Øvre Eikervei 83A som garasje og serviceanlegg til bussene. Her vil det i løpet av våren 2010 bli bygget kontorer for å samle hele virksomheten på et sted. Leiekontrakten i St. Olavs gate 2 utgår sommeren 2010.

Team Tour AS kan i 2010 se tilbake på 60 års sammenhengende drift. Selskapet har 11 turbusser i drift og har norges flotteste og mest moderne busspark alle av merket Setra topp utstyrt med alt hva man forventer å finne i en moderne turistbuss.